AndhraPradesh
14, అక్టోబర్ 2011, శుక్రవారం
గాయత్రీ దేవి రెండో రోజు ( gayatri devi day - 2)
"ముక్తా విద్రుమ హేమనీల
ధవళచ్చాయైర్ముఖైస్త్రీ క్షణై:
యుక్తామిందు నిబద్ధరత్న
మకుటం తత్త్వార్థ వర్ణాత్మికామ్!
గాయత్రీం వరదాభయాంకుశమ్
కశాశ్శుభ్రం కపాలం గదాం
శంఖం చక్రమధారవింద
యుగళం హసైర్వాహంతీం భజే"
సకల వేద స్వరూపం గాయత్రీ దేవి. అన్ని మంత్రాలకు మూలశక్తి ఆ మాత. ముక్త, విద్రుమ, హేమ, నీల, ధవళ వర్ణాలు కలిగిన అయిదు ముఖాలతో, శంఖం , చక్రం, గద, అంకుశం ధరించి దర్శనమిస్తుంది. ఆది శంకరులు గాయత్రీ దేవిని అనంత శక్తి స్వరూపంగా అర్చించారు. ప్రాత: కాలంలో గాయత్రిగానూ, మధ్యాహ్న కాలంలో సావిత్రిగా, సాయం సంధ్యలో సరస్వతిగానూ ఈమె ఉపాసకులతో ఆరాధనలు అందుకుంటుంది. ముఖంలో అగ్ని, శిరస్సులో బ్రహ్మ, హృదయంలో విష్ణువు, శిఖపై రుద్రుడు కొలువు ఉంటారని పురాణాలు చెబుతున్నాయి. ఈమెను ధ్యానిస్తే అనంత మంత్ర శక్తి కలుగుతుంది. సకల దురిత ఉపద్రవాలు శాంతిస్తాయి. బ్రహ్మ జ్ఞానం కలుగుతుంది. గాయత్రీ ఉపాసన వల్ల బుద్ధి తేజోవంతం అవుతుంది. గాయత్రీ మంత్రజపం చతుర్వేద పారాయణ ఫలితాన్ని ఇస్తుంది. "ఓం భూర్భావస్వ: తత్సవితుర్వరేణ్యం భర్గో దేవస్యధీమహి దియో యోన: ప్రచోదయాత్" అనే మంత్రాన్ని జపిస్తూ అమ్మను ధ్యానించాలి. అమ్మవారికి అల్లపు గారెలు నివేదన చేయాలి. గాయత్రీ స్వరూపంగా వేదం చదువుకున్న బ్రాహ్మణులకు అర్చన చేయాలి. గాయత్రీ స్తోత్రాలు పారాయణ చేయాలి.
OM BHUR BHUVAH SWAH
TAT SAVITUR VARENYAM
BHARGO DEVASHY DHI MAHI
DHIYO YOH NAH PRACHODAYAT
let us meditate on the SUPREME Divine light,
Which is the worthy of devotion
Which is the dispeller of all ignorance
Which is all prevailing and blissful
and which Enlightens our interest
Mukta_vidruma-hema_nIla-dhavalac-chayair mukhais-tryaksanair-
yuktam indu-nibaddha-ratnamukutam tatdwarthavarnatmikam/
Gayatrim varadam bhayaankusam kasaahSubhram kapaalam gadAm Sankham
cakram atharavindayungalam hastair vahantim bhaje//
** Sri Gayatri Devi **
I meditate on the (five-faced) Goddess Gayatri, who faces are of the hues of the pearl coral gold, blue, black and white ( stones), of three eyes ( in each face ), with jewelled diadems set with the crescent moon, composed of syllabus representing the Great Truth, and holding in the ( ten ) hands, the poses of offeringing refuge and boons, goad, whip, white skull, rope, conch, discus and two lotus.
Gayatri, The Personal Mother- The Mythological description of Devi Gayatri
SUPREME, pure consciousness is Parabrahman, the impersonal Godhead. This transcendental consciousness as power is Mother. She is known as Gayatri. She is the primal cause of everything that was, that is, and that will be. When she manifested the triguna-s or three qualities, known as sattva (poise), rajas ( passion), and tamas (stupor), these three qualities, possessing the pure consciousness that is Parabrahman, took three forms known as Brahma, Vishnu and Siva. Brahma was possessed by rajas, Visnu by sattva, and Siva by tamas. Gayatri was worshipped by the Trinity as The Mother. When Brahma, Visnu and Siva were just children, GayatriDevi put them into the cradle of Void ( akasa ) that was hung by the chains of the four Vedas ( wisdom ) and with Om lullaby. She put them to sleep. Seeing that Her children possessed by guna-s were sleeping, Devi disappeared.
After a long time, the Trimurti got up and began crying. They grew up and were wandering in Void by the power of the guna-s and then they thought of finding their Mother. They sat in mediatation for a long time. As the fire of their austerity was scorching the universe, the Universal Mother, being compassionate, decided to appear before them. Even though She is all-pervasive, still for Her divine lila ( sport), She manifested Her divine form.
She was the most beautiful Mother, She wore a red sari, Garlands dangled round Her neck and Her face was like the full moon. She had three eyes and Her forehead carried a round mark of red powder. She had eight arms holding lotuses, mace, conch, and toerings, bangles and many shining rings, jewels and ornaments, all of which were supraphysical ( aprakrta )
She came running for Her children and perspiration was dropping from Her face like pearls. Then, She hurried to Her children and called them by their names as Brahma, Visnu and Siva. The Trimurti ran to their mother, who kissed and caressed them again and again. Holding them in Her arms, she said :
"O divine children, I made you undergo this great agony of separation. I should have come to you long before. I just wanted you to gain powers of creation, preservation and dissolution through austerity, so that the souls who partake their role in this cosmic lila should see the ideal of austerity and penance shown by you three. I was always with you; within yourselves by My grace, then I took a transcendental form also so that the soul thereafter might worship My divine form as the Divine Mother Gayatri. I shall be pleased with their worship and confer on them all prosperity and bhakti. Let Brahma, by the rajas ( passion and activity ) create; and Visnu, by the quality of Sattva ( equilibrium ) maintain and preserve, and let Siva, by tamas ( destruction ) bring dissolution at the end of cycles. Pray to Me during the times of confusion and difficulty for guidance. "
Saying thus, the most blessed Mother disappeared. This shows that Gayatri is Vedamata or Mother of the Vedas, ie sources of divine wisdom. She is the inseparable power of Parabrahman, the Supreme pure consciouness.
నైవేద్యం - అల్లం గారెలు
కావలసిన పదార్ధాలు
మినప్పప్పు - అరకిలో
పచ్చిమిరపకాయలు - ఆరు
ఉల్లిపాయలు - రెండు
అల్లం - 100 గ్రాములు
జీలకర్ర - రెండు టీ స్పూన్లు
కరివేపాకు - రెండు రెబ్బలు
ఉప్పు - తగినంత
నూనె - సరిపడా
తయారు చేయు విధానం
నానబెట్టిన మినప్పప్పును పల్చగా కాకుండా కొంచెం గట్టిగా రుబ్బుకోవాలి. ఇందులో సన్నగా తరిగిన ఉల్లిపాయ ముక్కలు, పచ్చిమిరపకాయ ముక్కలు, అల్లం ముక్కలు, జీలకర్ర, సన్నగా తరిగిన కరివేపాకు, ఉప్పు వేసి కలుపుకోవాలి. మూకుట్లో నూనె కాగనిచ్చి గారెలు వేసుకోవాలి.
దీనికి సబ్స్క్రయిబ్ చేయి:
కామెంట్లను పోస్ట్ చేయి (Atom)
కామెంట్లు లేవు:
కామెంట్ను పోస్ట్ చేయండి